بدون دیدگاه

دورنمای دستیارهای صوتی

امروزه هوش مصنوعی روش استفاده از دستیارهای صوتی را واقعا متحول کرده است و ما بی‌خبران صحنه‌ایم. حتا تازه می‌خواهیم بفهمیم که آن‌ها چه‌گونه می‌توانند تمام فعالیت‌های ما را در سال‌های پیش رو تحت تأثیر قرار دهند.

بنا بر گزارش‌های ارائه شده، تعداد دستیارهای صوتی در آینده افزایش می‌یابد. این مسأله به آن معناست که تکنولوژی به کار برده شده در این وسیله‌ها در حال شکل دادن مهارت‌های اینترنتیست. ما از نسل بعدی ابزارهایی صحبت می‌کنیم که جرقه‌ی ایجاد شهر‌های هوشمند و خودروهای اتوماتیک را می‌زنند.

نگاهی به آمار

یک نظرسنجی از شرکت خدمات‌رسانی تجاری پی‌.دبلیو.سی (PWC) نشان می‌دهد که در دهه‌ی گذشته از دستیارهای مجازی برای کاربردهای تجملاتی استفاده می‌شده، اما رفته‌رفته برای کاربردهای جدی نقش و جایگاه خود را پیدا می‌کنند. توجه به این آمار خالی از لطف نیست:

  • ۹۰ درصد از افراد می‌دانند که دستیارهای مجازی چیستند.
  • ۷۲ درصد از دستیار مجازی استفاده می‌کنند.
  • ۵۷ درصد فرمان‌ها از طریق تلفن همراه هوشمند صادر می‌شوند.
  • ۲۷ درصد دستورات ضمن گفت‌وگو با بلندگوهای هوشمند صادر می‌شوند.
  • ۲۰ درصد از فرمان‌ها برای هدایت خودروها صادر می‌شوند.

از این گذشته، افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله بیش‌تر از دیگران پذیرای تکنولوژی دستیار مجازی هستند. در حالی که اغلب افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله از دستیارهای مجازی استفاده می‌کنند و ۶۵٪ از آن‌ها حداقل یک بار در روز فرمان‌های صوتی را به یک وسیله ارسال می‌کنند.

کاربرد امروزین

بیایید با هم ببینیم دستیارهای صوتی امروزه به چه منظور کاربرد دارند. بر اساس برآورد پی.‌دبلیو.سی، کارهایی مثل جست‌وجو کردن اطلاعات در اینترنت، پاسخ به یک سؤال، آگاهی از اخبار جهانی و یا وضعیت آب و هوایی، پخش موسیقی و یا تنظیم ساعت و یادآور، معمول‌ترین درخواست‌هایی‌ست که افراد از دستیار صوتی خود دارند. به علاوه، انجام اموری مثل ارسال پیام یا نامه‌ی الکترونیکی و یا بررسی وضعیت ترافیک از معدود کارهایی‌ست که افراد به کمک دستیارهای صوتی انجام می‌دهند. جالب است که حدود نیمی از کاربران یا اندکی بیش‌تر از طریق دستیارهای صوتی نه خرید می‌کنند نه چیزی را سفارش می‌دهند.

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ حدود هشت میلیارد دستیار صوتی دیجیتال به کار گرفته شود. این یعنی که یک سکوی عملیاتی برای انجام فعالیت‌های مهم‌تر در حال فراهم شدن است. این چنین رشدی به معنای ظهور و پیدایش روبات‌های سخن‌گوست؟

اولین چالشی که در دهه‌ی قبل با روی کار آمدن دستیارهای صوتی با آن روبه‌رو بودیم، آگاهی بود. موضوع بعدی پذیرش سیستم دستیار صوتی و استفاده‌ی اولیه از آن بود که باز در همان دوره حل شد. این تکنولوژی در مدت زمان کوتاهی راه طولانی را طی کرده تا به این‌جا برسد. مسأله‌یی که در حال حاضر هم با آن روبه‌رو هستیم اعتماد کاربر به این تکنولوژی در زمان حال و آينده است.

هنوز مسائل حل‌نشده‌ی زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کرد و راه‌ حل‌هایی برای آن‌ها یافت. چیزی که اکنون نیاز است از خودمان بپرسیم این است که چرا افراد از دستیارهای مجازی برای انجام کارهای پیچیده استفاده نمی‌کنند؟ گزارشی از پی.‌دبلیو.سی نشان می‌دهد که افراد مواقعی که سر و کارشان به اموری می‌افتد که پیچیده‌اند یا نیاز به هزینه کردن دارند، ترجیح می‌دهند آن کار را با استفاده از روش‌های قابل اعتماد خودشان انجام دهند. متأسفانه هنوز دستیارهای صوتی در فهرست روش‌های قابل اعتماد برای تمام کاربران جای درخوری ندارند. هرچند باید گفت که این طرز فکر همه‌ی افراد نیست. در نظرسنجی یادشده حدود نیمی از افراد گفته‌اند که آن‌ها با استفاده از یک دستیار صوتی اقدام به خرید کرده‌اند، مثلا ۳۴٪ برای خرید مواد غذایی، ۳۱٪  برای خرید خواربار، ۲۴٪ برای تهیه‌ی و ۲۱٪ هم برای کارهای رفت و آمد یا حمل و نقل.

از طرف مقابل، ۲۵٪ افراد در خریدهای خود از دستیار صوتی استفاده نکرده‌اند. دلیل اصلی آن هم این بوده که این گروه از کاربران به دستیارهای صوتی خود اطمینان کافی ندارند و فکر می‌کنند دستیارها به درستی از پس این کار برنمی‌آيند.

همه چیز بستگی به مقدار پولی است که قرار است هزینه شود. مثلا زمانی که شما از مینی گوگل‌هوم خانه‌تان می‌خواهید یک آهنگ از اسپاتیفای پخش کند یا وضعیت دمای هوا را به شما اعلام کند، به اشتراک گذاشتن شماره‌ی کارت بانکی‌تان ضروری نیست، اما اگر از آمازون الکسا بخواهید یک فیلتر هوا برایتان بخرد و به خانه بیاورد، باید کمی هزینه کنید و مقداری از پول‌تان را به الکسا بسپارید. در واقع، شما به هوش مصنوعی اعتماد می‌کنید که تقاضای شما را به درستی بفهمد، فیلتر مورد نظرتان را بخرد، به درستی کارت بکشد و قیمت صحیح را از حساب‌تان کم کند و در نهایت، کالا را صحیح و سالم به مقصد مورد نظر که همان خانه‌ی شماست، برساند. حتا اگر هزینه‌ی پرداختی چیزی کم‌تر از پنجاه دلار هم باشد، باز چه کسی حاضر است هم‌چه ریسکی بکند؟

به این ترتیب، مهم‌ترین کاری که شرکت‌های تولیدکننده‌ی دستیار صوتی باید انجام دهند، همین است: جلب اعتماد مشتری‌ها! حتما دستیارهای صوتی که در آینده رونمایی می‌شوند، برای جلب اعتماد کاربران اقداماتی خواهند کرد. به عنوان مثال، بیش‌بینی می‌شود که افراد در آینده به طور روزافزون از دستیار صوتی برای سناریوهای مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند. اما هم‌چنان سؤال اصلی برجاست: تا چه وقت ما خواهیم توانست به طور کامل به دستیارهای صوتی‌مان اطمینان کامل پیدا کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که دستیارهای مجازی راه زیادی را پیمودند تا به اینجا رسیده‌اند که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید مطلب سرگذشت دستیارهای مجازی را بخوانید و از گذشته‌ی آن‌ها هم باخبر شوید.

مطالب مشابه

دانش و تکنولوژی

بیشتر بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست