دستیار صوتی هوشمند چیست؟
دستیار صوتی هوشمند یکی از تجهیزات خانه هوشمند است که سطح بالای مدیریت خانه را در اختیار شما قرار میدهد. دستیار مجازی دستگاهیست که با واکنش نسبت به فرمانها و پرسشهايی که از کاربر دريافت میکند، وارد ارتباط و تعامل با او میشود. با پیشرفت تکنولوژی بسترهای جدیدی برای تعامل کاربر با دستیار مجازی به ایجاد شده است. روشهای تعامل کاربر با دستیار مجازی متعدد است.
اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم، یک دستیار صوتی خانه هوشمند این امکان را برای شما فراهم میکند تا بتوانید از طریق فرمانهای صوتی تمام وسیلههای هوشمند خانه را از راه دور مدیریت کنید. بر اساس مطالعات انجامشده، به کمک دستیارهای مجازی ۳۰ درصد از بار کاری نیروی انسانی در مراکز مشاورهی تلفنی کاهش یافته است.
نخستین دستیار صوتی
تکنولوژی دستگاه های جستجوی صوتی مربوط به عصر حال حاضر نیست. بلکه، نخستین دستیار صوتی به سالهای دور حدود 1911 برمیگردند. آن زمان، «رادیو رکس» ساخته شد که یک وسیلهی سرگرمی بود که با صدا زدناش کار میکرد. سالها بعد، در سال ۱۹۶۲ اولین ابزار دیجیتال برای تشخیص گفتار با نام آیبیام شوباکس (IBM Shoebox) در سیاتل رونمایی شد.
در سال ۱۹۷۰ گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی در پیتسبورگ پنسیلوانیا با پشتیبانی وزارت دفاع آمریکا و پژوهشگاه امور دفاعی توانستند ابزاری با نام «هارپی» (Harpy) اختراع کنند که توانایی تشخیص هزار کلمه را داشت و اين به وسعت فرهنگ واژههای يک کودک سه ساله بود. ده سال بعد، همین گروه از پژوهشگران سیستم پیشرفتهتری را ايجاد کردند که علاوه بر تشخیص کلمات جداگانه، با استفاده از مدل مارکوف مخفی میتوانست دنبالهيی از واژههای متوالی را هم پردازش کند.
در سال ۱۹۹۰، تکنولوژی تشخیص صدا به همت شرکتهای مایکروسافت، فیلیپس، آیبیام و ديگران به عنوان یک قابلیت در کامپیوترهای شخصی گنجانده شد. مدتی بعد، در سال ۱۹۹۴، با عرضهی گوشی هوشمند آیبیام سایمون (IBM Simon) بنیان دستیار مجازی به صورتی که امروزه میشناسیم، گذاشته شد. اولین دستیار مجازی مدرن با نام «سیری» در گوشی آیفون محصول اپل (روی مدل 4s) در اکتبر ۲۰۱۱ به کار گرفته شد.
در سال ۱۹۹۰، تکنولوژی تشخیص صدا به همت شرکتهای مایکروسافت، فیلیپس، آیبیام و ديگران به عنوان یک قابلیت در کامپیوترهای شخصی گنجانده شد. مدتی بعد، در سال ۱۹۹۴، با عرضهی گوشی هوشمند آیبیام سایمون (IBM Simon) بنیان دستیار مجازی به صورتی که امروزه میشناسیم، گذاشته شد. اولین دستیار مجازی مدرن با نام «سیری» در گوشی آیفون محصول اپل (روی مدل 4s) در اکتبر ۲۰۱۱ به کار گرفته شد.
برخی از دستیارها با تعامل متنی کار میکنند، يعنی با رد و بدل کردن پیامک، پیام فوری در اینترنت، چت، ئیميل و هر نوع کانال ارتباطی که بر پایهی پیام متنی بنا شده ارتباط بين دستیار مجازی و کاربر برقرار میشود. يک نمونه از اين دستيارها محصولیست که برای کاربردهای تجاری از سوی شرکت کانورسیکا (Conversica) آماده شده است.
معرفی چند دستیار هوشمند
برخی از دستیارها با تعامل متنی کار میکنند، يعنی با رد و بدل کردن پیامک، پیام فوری در اینترنت، چت، ئیميل و هر نوع کانال ارتباطی که بر پایهی پیام متنی بنا شده ارتباط بين دستیار مجازی و کاربر برقرار میشود. يک نمونه از اين دستيارها محصولیست که برای کاربردهای تجاری از سوی شرکت کانورسیکا (Conversica) آماده شده است.
دستهيی ديگر از دستیارهای مجازی با تعامل صوتی کار میکنند، مانند دستیارصوتی هوشمند الکسا که با محصولات مختلف آمازون همآهنگ است و ديگر نمونهها عبارتاند از: سیری در سیستم عامل گوشیهای اپل و گوگل اسیستنت که در دستگاههای هوشمند گوگل و انواع گوشیهای اندروید کاربرد دارد. اين دستیارهای مجازی صوتی را بايد صدا زد تا فعال شوند. فراخواندن آنها با يکی دو کلمه و جملهيی کوتاه انجام میشود: Hey Siri ، OK Google ، Alexa و Hey Microsoft .
قابلیت ها و کاربرد های دستیار صوتی هوشمند
سرگرمی های کودکانه: قصه های وقت خواب برای فرزندتان
چه در خانه چه دور از خانه، تعريف کردن داستان شب برای فرزندتان را فراموش نکنید!
گوگل نست، تولیدکننده یکی دیگر از دستیارهای صوتی هوشمند، برای اضافه کردن یک مشخصه با مای استوریتایم (My Storytime) شروع به همکاری کرد تا پدرها و مادرها بتوانند داستان شب کودکشان را از طریق بلندگوهای هوشمند گوگل نست بخوانند. این ویژگی مخصوصا برای زمانهایی که والدین در مأموریتهای کاری به سر میبرند و یا به هر دلیلی دور از خانه هستند، بسیار مناسب است.
البته باید گفت که تنها کودکان نیستند که میتوانند از این دستیار صوتی هوشمند استفاده کنند، بلکه هر کسی میتواند از طریق آن به داستانهای ضبط شده گوش دهد.
نصب این دستیار صوتی هوشمند بسیار آسان است. ایدهی اختراع این دستیار صوتی هوشمند به زمانی برمیگردد که پدر یک خانوادهی آمریکایی به دلیل اعزام به ارتش نمیتوانست موقع خواب برای کودکاش داستان بگوید. جنیفر اولیور، مادر این خانواده، میگوید که در خانهی آنها هر شب موقع خواب همسرش برای دخترشان داستان میخوانده است. آنها با یکدیگر در بارهی داستان و شخصیتهای قصه حرف میزدهاند و مادر هم در آن فاصله میتوانسته دقایقی را برای خودش کنار بگذارد. او ماجرا را اين طور تعريف میکند: «با اعزام همسرم به ارتش همه چیز تغییر کرده است. مثلا ما آن موقع مجبور بودیم داستان باد در درختان بید را که پدرش ضبط کرده دانلود کنیم و از طریق بلندگوی نست پخشاش کنیم. اما مطمئن بودیم که باید راه بهتری هم وجود داشته باشد. بعدا فهمیدیم که خانوادهها تنها با ثبت نام در سایت MyStorytime.com میتوانند به راحتی یک داستان را ضبط و ذخيره کنند. از طرفی، میشود حساب خود را به گوگل هوم متصل کرد. نهایتا، بچهها میتوانند با يک فرمان سادهی صوتی به دستیار صوتی هوشمند داستان شب خود را بشنوند: «گوگل، با مای استوریتایم صحبت کن!» (البته بايد اين جمله را به انگليسی گفت، اين طوری: Hey Google, talk to My Storytime .)
والدین در روند قصهخوانی خود میتوانند عبارتهایی مثل «دوست داری کدام داستان را بشنوی؟»، «به خواندن ادامه دهم؟» و یا «داستان دیگری بخوانم؟» را ضبط کنند. حتا بچهها میتوانند قصهی مورد علاقهی خودشان یا فصل خاصی از یک داستان را انتخاب کنند تا برایشان پخش شود.
همهی داستانهای ضبطشده در سایت MyStorytime ذخیره میشوند و به آسانی میتوان به همهی آنها دسترسی داشت.
از وضعیت آب و هوا مطلع شوید
دستیار صوتی هوشمند الکسا، شما را در جریان وضعیت آب و هوا قرار میدهد و جزییات مربوط به آب و هوا، اتفاقات و رویدادهای پیشبینی شده را در اختیار شما قرار دهد که این کار توسط یکی از مهارتهای موجود در الکسا به نام Weather Sky انجام میشود. این دستیار صوتی هوشمند همینطور میتواند زمان دقیق طلوع یا غروب آفتاب را با شما در میان بگذارد و حتا به شما بگوید سال پیش همین موقع، شرایط آب و هوایی به چه صورت بوده است!
شب های کریسمس را با سرگرمی های الکسا سپری کنید
دستیار صوتی هوشمند الکسا به همان خوبی که پاسخ فرمانهای شما را میدهد، مهارتهای جالبی هم دارد. مثلا میتوانید از او بخواهید تا صدای باران را پخش کند یا یک لطیفه تعریف کند.
حتا، الکسا با شما وارد بازی های سرگرم کننده می شود. این بازی را در جمع خانواده یا دوستانتان میتوانید انجام دهید. قسمتی از متن یک ترانه یا خوانندهی آن را حدس بزنید و امتیاز دریافت کنید و اگر هر دو را درست حدس بزنید، امتیاز بیشتری بگیرید. جالبتر این که این بازی را میتوانید به طور آنلاین از طریق آمازون اکو در هر کجا که هستید انجام دهید.
اهل فیلم دیدن هستید؟ دستیار صوتی خانه هوشمند الکسا فهرستی از پنجاه پرسش را در بارهی فیلمهای کریسمسی به خاطر سپرده که نتيجهی گفتوگو با او در اين باره میتواند برای طرفداران فیلم و سینما، جذاب و سرگرمکننده باشد. مراقب باشيد که به اين خاطر تمام وقت خود را صرف گپ و گفت سینمايی با الکسا نکنید!
تلفن همراه خود را گم کردهاید؟ به الکسا بگویید آن را پیدا کند
حتما تا به حال برایتان پیش آمده که تلفن همراهتان را در خانه گم گرده باشید و برای پیدا کردن آن دست به دامان یکی از اعضای خانوادتان شدید تا به شما زنگ بزند و موبایل شما پیدا شود. اما زمانی که در خانه دستیار صوتی هوشمند الکسا داشته باشید میتوانید به او بگویید به تلفن شما زنگ بزند. برای این کار تنها کافیست گزینهی Where’sMyPhone را فعال کنید تا بدون کمک دیگران تلفن شما پیدا شود.
تهیه لیست خرید روزانه تان را به الکسا بسپارید
یکی از کارهای زمان بر تهیه لیست خرید روزانه یا هفتگی است و پر دردسرتر از آن، خرید اقلام موجود در لیست است. یکی از قابلیت های الکسا این است که می توانید مایحتاج خود را به الکسا بگویید تا به لیست خرید اضافه کند و زحمت نوشتن و تهیه لیست را از سر خود کم کنید. اگر هم الکسا به حساب آمازون شما متصل باشد که چه بهتر! به او بگوید تا موارد موجود در لیست را بخرد.
کاربرد دستیار صوتی هوشمند الکسا حتا در آشپزی هم میتوانید ببینید. مثلاً، اگر مشغول پختن غذا هستید، اما ناگهان میبینید که برنجتان تمام شده، کافیست الکسا را صدا کنید و بگویید که آن را به لیست خرید اضافه کند و یا حتا آن را بخرد. از طرفی، اگر دستیار صوتی خانه هوشمند شما با نرمافزار chefling سازگار باشد، دست پخت غذا را برای شما بخواند.
آینده دستیار صوتی هوشمند
امروزه هوش مصنوعی روش استفاده از دستیارهای صوتی را واقعا متحول کرده است و ما بیخبران صحنهایم. حتا تازه میخواهیم بفهمیم که آنها چهگونه میتوانند تمام فعالیتهای ما را در سالهای پیش رو تحت تأثیر قرار دهند.
بنا بر گزارشهای ارائه شده، تعداد دستیارهای صوتی در آینده افزایش مییابد. این مسأله به آن معناست که تکنولوژی به کار برده شده در این وسیلهها در حال شکل دادن مهارتهای اینترنتیست. ما از نسل بعدی ابزارهایی صحبت میکنیم که جرقهی ایجاد شهرهای هوشمند و خودروهای اتوماتیک را میزنند.
یک نظرسنجی از شرکت خدماترسانی تجاری پی.دبلیو.سی (PWC) نشان میدهد که در دههی گذشته از دستیارهای مجازی برای کاربردهای تجملاتی استفاده میشده، اما رفتهرفته برای کاربردهای جدی نقش و جایگاه خود را پیدا میکنند. توجه به این آمار خالی از لطف نیست:
- ۹۰ درصد از افراد میدانند که دستیارهای مجازی چیستند.
- ۷۲ درصد از دستیار مجازی استفاده میکنند.
- ۵۷ درصد فرمانها از طریق تلفن همراه هوشمند صادر میشوند.
- ۲۷ درصد دستورات ضمن گفتوگو با بلندگوهای هوشمند صادر میشوند.
- ۲۰ درصد از فرمانها برای هدایت خودروها صادر میشوند.
از این گذشته، افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله بیشتر از دیگران پذیرای تکنولوژی دستیار مجازی هستند. در حالی که اغلب افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله از دستیارهای مجازی استفاده میکنند و ۶۵٪ از آنها حداقل یک بار در روز فرمانهای صوتی را به یک وسیله ارسال میکنند.
اما، سوالی که در این جا پیش میآید این است که آیا آگاهی لازم و کافی وجود دارد که افراد خرید خود را به دستیار صوتی هوشمند الکسا بسپارند؟
گزارشی از پی.دبلیو.سی نشان میدهد که افراد مواقعی که سر و کارشان به اموری میافتد که پیچیدهاند یا نیاز به هزینه کردن دارند، ترجیح میدهند آن کار را با استفاده از روشهای قابل اعتماد خودشان انجام دهند. متأسفانه هنوز دستیارهای صوتی هوشمند در فهرست روشهای قابل اعتماد برای تمام کاربران جای درخوری ندارند. هرچند باید گفت که این طرز فکر همهی افراد نیست. در نظرسنجی یادشده حدود نیمی از افراد گفتهاند که آنها با استفاده از یک دستیار صوتی اقدام به خرید کردهاند، مثلا ۳۴٪ برای خرید مواد غذایی، ۳۱٪ برای خرید خواربار، ۲۴٪ برای تهیهی و ۲۱٪ هم برای کارهای رفت و آمد یا حمل و نقل.
از طرف مقابل، ۲۵٪ افراد در خریدهای خود از دستیار صوتی استفاده نکردهاند. دلیل اصلی آن هم این بوده که این گروه از کاربران به دستیارهای صوتی خود اطمینان کافی ندارند و فکر میکنند دستیارها به درستی از پس این کار برنمیآيند.
همه چیز بستگی به مقدار پولی است که قرار است هزینه شود. مثلا زمانی که شما از دستیار صوتی هوشمند مینی گوگلهوم خانهتان میخواهید یک آهنگ از اسپاتیفای پخش کند یا وضعیت دمای هوا را به شما اعلام کند، به اشتراک گذاشتن شمارهی کارت بانکیتان ضروری نیست، اما اگر از آمازون الکسا بخواهید یک فیلتر هوا برایتان بخرد و به خانه بیاورد، باید کمی هزینه کنید و مقداری از پولتان را به الکسا بسپارید. در واقع، شما به هوش مصنوعی اعتماد میکنید که تقاضای شما را به درستی بفهمد، فیلتر مورد نظرتان را بخرد، به درستی کارت بکشد و قیمت صحیح را از حسابتان کم کند و در نهایت، کالا را صحیح و سالم به مقصد مورد نظر که همان خانهی شماست، برساند. حتا اگر هزینهی پرداختی چیزی کمتر از پنجاه دلار هم باشد، باز چه کسی حاضر است همچه ریسکی بکند؟
به این ترتیب، مهمترین کاری که شرکتهای تولیدکنندهی دستیار صوتی هوشمند باید انجام دهند، همین است: جلب اعتماد مشتریها! حتما دستیارهای صوتی که در آینده رونمایی میشوند، برای جلب اعتماد کاربران اقداماتی خواهند کرد. به عنوان مثال، بیشبینی میشود که افراد در آینده به طور روزافزون از دستیار صوتی برای سناریوهای مراقبتهای بهداشتی استفاده کنند. اما همچنان سؤال اصلی برجاست: تا چه وقت ما خواهیم توانست به طور کامل به دستیارهای صوتیمان اطمینان کامل پیدا کنیم؟